sobota, 20 lipca 2013

# 235 [D] Od KINO ŚWIAT: Atlas Chmur

Ten film jest niewątpliwie jedyny w swoim rodzaju. Przyjęty z mieszanymi uczuciami przez krytyków, przez jednych niezrozumiany a dla innych genialny, Atlas Chmur to dzieło barwne, ambitne i ujmujące. Wiele osób jednak twierdzi, że to skomplikowany film z ogromem dziwacznych scen i zabiegów a dodatkowo tak poszatkowane, że nie można spokojnie dojść do momentu kiedy urywki różnych wydarzeń łączą się w jednolitą całość. Ja twierdzę wprost przeciwnie, adaptacja powieści Davida Mitchella to dzieło epokowe, wyprzedzające współczesne kino, tak jak zrobił to prawie 15 lat temu Matrix, notabene tych samych reżyserów. Zapraszam na prosty prolog do świata gdzie nic nie jest przypadkowe.


Lekarstwo na nihilizm

Od kogo ten film: Kino Świat jest jednym z największych dystrybutorów filmowych w kraju. Firma powstała w 2001 roku i działa nieprzerwanie pod czujnym okiem Prezesa firmy Tomasza Karczewskiego. To  Kino Świat jest dystrybutorem działającym na wielu polach dystrybucji,  niezależna firma podająca widzom na tacy filmy na wszystkich polach eksploatacji: w kinach, na nośnikach DVD czy Blu-Ray. Kino Świat zbiera prestiżowe nagrody i wyróżnienia, chociażby dwukrotnie nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dla najlepszego dystrybutora polskich filmów. Jakby tego było mało, należy pamiętać, że nie tylko krajowe filmy się liczą, w repertuarze tej firmy możemy znaleźć błyskawicznie po premierze kinowej zagraniczne blockbustery czy też bardzo emocjonujące i wciągające Kino Europejskie, od thrillerów duńskich po gorące, francuskie romanse – to wszystko i wiele, wiele więcej proponuje Kino Świat. (Podpieram się informacjami od zaprzyjaźnionego Salonu Filmowego MN)

Kto reżyseruje: Za wygląd scenariusza i reżyserię odpowiadają trzy osoby, pierwszą z nich jest Thomas Tykwer. Znany z niekonwencjonalnego podejścia do reżyserii, autor takiego hitu jak Biegnij Lola Biegnij czy Pachnidło: Historia Mordercy. W jego filmach często dominuje analiza działań bohaterów oraz szokujące zabiegi jakimi poddawane są w ostatecznej wersji produkcje. Świetny montaż i bardzo śmiała kolorystyka to też podpis Toma.
Kolejną dwójką to rodzeństwo Wachowskich. Zasłynęli z filmu, który zdefiniował na nowo kino science fiction i na nowo wyznaczył poprzeczkę w efektach specjalnych i wizualnych. Matrix to dzieło wiekopomne, podsumowujące cały dorobek cyberpunku i apokaliptycznych wizji końca świata. Razem z Animatrixem tworzy niezapomnianą wizję sztucznej inteligencji, a przez umiejętne zasymilowanie motywów religijnych i kulturowych oraz czerpiąc garściami z klasyki kina anime i motywów z wcześniejszych filmów z gatunku cyberpunk, Matrix na zawsze wpisał się w szeregi klasyki kina sci-fi. Wachowscy nie trzymali się długo swojej genialnej produkcji, po trzech latach tworzą kolejne dwie części oraz starają odnaleźć się w czymś nowym, zostają producentami V jak Vendetta – kolejny sukces, tym razem jest to adaptacja komiksu – zaskakująco dobra i zaskakująco śmiała. Speed Recer, który powstał po aż pięciu latach ostudził fanów Wachowskich lecz nie na długo, gdyż dwa lata temu rodzeństwo podjęło się nakręcenia filmu nie do pokazania na ekranie.
Podobno Atlas Chmur był powieścią niemożliwą do nakręcenia – zaznaczam „był”, ponieważ Tom, Lana i Andy stworzyli coś niemożliwego i wszyło im to fantastycznie.

Kto występuje:
Tom Hanks – zdobył dwa Oscary jeden po drugim za Filadelfie i główną rolę w adaptacji powieści pt. Forrest Gump.
Urocza Hally Berry – kobieta Bonda w filmie Jutro nie umiera nigdy czy Corry z Ostatniego Skauta.
Jim Broadbent – swoją karierę rozpoczął już w latach 70’. Oskar za Iris z 2002 roku lecz lepiej znany jest z produkcji ostatnich 10 lat
Hugo Weaving – rewelacyjny aktor filmów sf i fantasy, główna rola w V jak Vendetta czy drugoplanowe role we Władcy Pierścieni i Matrixie to nie wszystko co może pokazać Hugo. Ostatnie lata to złoczyńca w filmie Kapitan Ameryka oraz kolejny raz użyczenie swojej osoby na planie trylogii Hobbita
Doona Bae - koreańska aktorka i modelka znana z filmu The Host: Potwór.
Ben Whishaw – bożyszcze znane z najnowszego filmu o przygodach agenta 007
Jim Sturgess – rola w filmie Across the Universe na długo pozostanie w głowach młodych, zakochanych dziewcząt

Nagrody: Dwa Saturny i 13 nominacji takich jak nominacja do Złotego Globu za najlepszą muzykę i chociażby trzy nominacje do Satelit: najlepsza muzyka, kostiumy i efekty specjalne.

❶ RECENZJA
Atlas Chmur to film zaskakujący, zagadkowy i odważę się na stwierdzenie: głęboki. Pełne rozmachu i efektów specjalnych widowisko twórców Matrixa i Pachnidła jest adaptacją powieści Davida Mitchella, która od samej premiery książki została nazwaną „utworem nie do nakręcenia”. Na samym początku muszę zaznaczyć, że książkę przeczytałem chwilę przed premierą filmu i wbrew powszechnej opinii głoszącej, że filmy nie porównują się do samych oryginalnych powieści, jestem zdania – film broni się dzielnie, a producentom udało się pokazać zapierający dech obraz, pod którym autor powinien się podpisać wszystkimi kończynami (i tak też robi – dlaczego, przeczytacie poniżej).
Aby uzmysłowić sobie o czym jest film, wypada zacytować fragment będący hasłem przewodnim powieści i filmu wypowiedziany przez jedną z głównych bohaterek o imieniu Sonmi – 451: „Nic nie jest przypadkowe. Nasze życia nie należą do nas. Jesteśmy związani z przeszłością i teraźniejszością innych ludzi. Każdą zbrodnią i aktem dobroci tworzymy nasza przyszłość. Wszystko jest połączone.”
Fabuła filmu to kilka na pierwszy rzut oka, niepołączonych ze sobą historii dziejących się w różnych epokach i miejscach. Mamy XIX i kilka scen z XX wieku, widzimy rok 2012 oraz przyszły wygląd Nowego Seulu oraz nieokreśloną przyszłość na skraju kosmicznej ekspansji. Bohaterów mamy kilkunastu, a w zależności od roku, narratorem jest ktoś inny – raz kompozytor, raz pasterz, a w kolejnej scenie klon. Pocięte sceny i ich wymieszanie nie jest szczególnym zabiegiem reżysera, gdyż sama powieść również tak wygląda. Nie dość, że widzimy różny czas i przestrzeń to styl pisania jest różny, w powieści możemy natrafić na dziennik pokładowy, zapiski muzyka czy raport z przesłuchania pisany futurystycznym stylem i słownictwem. W podobnym duchu są i odpowiednie sceny i dialogi śledzonych postaci.
Nie można bagatelizować fabuły, gdyż mimo prawie trzech godzin filmu, w dalszym ciągu czuć mały niedosyt. Prawie każda scena z początku filmu niesie za sobą konsekwencje, każde działanie bohaterów w przeszłości okazuje się mieć znaczenie. Czasami widzimy reinkarnacje, a innym razem identyczne działania alternatywnych wersji z innej rzeczywistości czy okresu. Mamy kilka archetypów, którym możemy kibicować i bardziej lub mniej się z nimi utożsamiać. Mamy idealistę, który występuje w prawie każdej historyjce, mamy wierzącego i oportunistę. Jeden aktor gra wcielenie zła, każdej z epok, a inny bezlitosnego lidera. Każda historia przybliża nam motywy działania jednego z archetypów ale w taki sposób, że na refleksje przychodzi czas dopiero po seansie.
Obawiałem się, że będzie ciężko poukładać wszystko w całość, wiele narracji jak w 21 gramach oraz namnażanie ścieżek fabularnych w tak bardzo różnych (z początku) epokach to nie łatwy orzech do zgryzienia. Jednak po godzinie nakreślania historii dostajemy pięknie uzupełniającą się baśń o człowieczeństwie, czasie i przestrzeni oraz odpowiedź na odwieczne pytanie: jaki jest sens egzystencji i cel naszych działań. To cudowne przeciwieństwo nihilizmu na zawsze pozostanie w pamięci.

❷ ANALIZA
Obsada i role – Nie spodziewałem się tak znakomitych ról po tej, zgoła niepozornej obsadzie. Tom Hanks to aktor zaskakująco niestabilny. Raz jego kreacje są po prostu perfekcyjne – Furrest Gump, a raz jest żałośnie nudny i niewyraźny (nie powiem przy jakim obrazie pojawiła się jego twarz). W tym filmie wciela się aż w sześć różnych wcieleń o różnej osobowości, akcentach i celach. Na uwagę zasługuje postać Zachariasza oraz pierwsza scena Dr Henry’ego Goose’a. Po seansie dowiecie się dlaczego. Kolejną wysokobudżetową osobą jest Halle Berry, często niedoceniana przez jej braki w pierwszoplanowych rolach, świenie spełnia się w „tle” i w krótkich epizodach, a tym razem musiała pokazać całą swoją zaciekłość i kunszt aktorstwa gdyż dźwiga znaczą część filmu, moim zdaniem w dalszym ciągu nie jest najpewniejszym fundamentem obrazu. Przekomiczny, wiekowy aktor Jim Broadbent to szalenie barwna postać, gra Kapitana Molyneux’a, Proroka oraz najlepszą postać filmu czyli Timothy’ego Cavendisha – pisarza i wydawcę, który przez swoje „cechy osobowości” wplątuje się w poważne kłopoty. Nie można zapominać o wiecznie złym Hugo Weavingu, który i tutaj gra sześć wcieleń demona. Poza charyzmatycznym Hea-Joo Changu z niedalekiej przyszłości granym przez Jima Strugessa i niedocenionym kompozytorze Robercie Frobisherze (w tej roli Ben Wishaw) najbardziej zapadła mi w pamięć rola Doony Bae, która perfekcyjnie wcieliła się w  Sonmi – 451, istotę, która nadała sens życiu, stała się symbolem walki z totalitaryzmem i wykorzystywaniem oraz gwałtem na prawa jednostki. Nie bez powodu Sonmi w powieści i filmie ma numer 451. Po nie tak głębokich poszukiwaniach do głowy przywędrowało mi bardzo banalne skojarzenie z powieścią Raya Bradbury’ego pod tytułem 451 stopni Fahrenheita. W świecie, w którym rozgrywa się akcja książki „451” zakazana została wszelka literatura, nie wolno czytać książek oraz ich posiadać. Ich usuwaniem zajmują się specjalnie wyselekcjonowani i wyszkoleni strażacy, a znalezione przez nich książki zostają spalone. Ludzie w wielkim stopniu są zmanipulowani przez media, pokazujące w kolorowych barwach nawet największe katastrofy i klęski. Sytuacja w Neo Seulu wygląda podobnie lecz to nie za sprawą totalitarnego państwa i chorej ustawy, a przez podział ludzi na kasty genetyczne i wielką religijno-polityczną korporację. Nie istotne bowiem są realia, a ideologie i doktryny.
Smaczkiem dla fanów pisarza jest niewątpliwie jego udział w filmie. Wcielił się on w rolę szpiega Unii w epizodzie rozgrywającym się w Neo Seulu. (na zdjęciu pierwszy od prawej).
Muzyka to dzieło aż trzech kompozytorów, pierwszym z nich jest sam Tom Tykwer, a swoje części skomponowali również Rinhold Heil (Biegnij Lola Biegnij) i Johnny Klimek (Pachnidło). Jest to jedna z najlepiej skomponowanych ścieżek dźwiękowych, a tytułowy motyw pt. „Atlas Chmur na sekstet” zabiera widza / słuchacza w cudowną podróż w głąb własnego ja i w głąb wszechświata.
Za zdjęcia należą się brawa stałemu współpracownikowi Toma - Frankowi Griebe oraz twórcy zdjęć do takich produkcji jak Ostatni samuraj oraz Vanilia Sky – Johnowi Tollowi.
Reasumując muszę przyznać, że film podobał mi się niezwykle. To nie były tylko doznania wizualne, estetyczne i dźwiękowe ale również duchowe, dogłębnie poruszające serce i umysł.
Dystrybutorem jest KINO ŚWIAT i gromkie brawa, gdyż był to w 100% trafny wybór.

recenzja: Maciej 'temptershell' Wojtoń
edycja: MrNollaig

plakat:
gatunek: dramat / science fiction
premiera:
świat: 08.09.2012
kraj: 23.11.2012
reżyseria: Tom Tykwer, Andy Wachowski, Lana Wachowski
scenariusz: Tom Tykwer, Andy Wachowski, Lana Wachowski
obsada: Forrest Gump, Storm z X-Menów, Q ze Skyfall
cytat: "I believe death is only a door. When it closes, another opens. If I cared to imagine a heaven, I would imagine a door opening and behind it, I would find him there."

❸WYDANIE DVD
Książeczka przedstawia promocyjne zdjęcia, a na nich opis zarówno filmu jak i aktorów grających główne role. Sama okładka nie odbiega od plakatowego wzorca, zmieniony został tylko oryginalny tytuł na polskie tłumaczenie Atlas Chmur, tył wydania to umiejętne połączenie kilku scen z oddanym dokładnym opisem zawartości DVD. Treść dwudziesto-trzy stronicowej książki poza wyżej wymienionymi opisami obfituje w teksty samych twórców filmu i świetnie napisaną recenzję.
W menu płyty poza cudownymi zdjęciami słyszymy tytułowy motyw przewodni pt. „Atlas Chmur na sekstet”




TYTUŁ: Cloud Atlas
TYTUŁ POLSKI: Atlas Chmur
ILOŚĆ PŁYT: 1
DATA WYDANIA: 2013
RODZAJ PŁYT: jednostronne dwuwarstwowe
AUDIO: D.D. 5.1
VIDEO: 16:9 (anamorphic wideoscreen)
NAPISY: polskie
POLSKA WERSJA JĘZYKOWA:  jest D.D. 5.1
DODATKI, BONUSY, EXTRAS:
W dodatkach mamy międzynarodowy zwiastun filmu Cloud Atlas z polskimi napisami oraz zwiastuny filmów:
Jesteś Bogiem (2012), Obława (2012), oraz Asterix i Obelix: W służbie Jej Królewskiej Mości (2012).

dla ciekawych - losy bohaterów w rożnych epokach (kliknij aby powiększyć)

ZA MATERIAŁ RECENZENCKI BARDZO DZIĘKUJĘ WYDAWCY: KINO ŚWIAT
WSZELKIE INFORMACJE NA TEMAT NOWOŚCI, ZAPOWIEDZI i KOLEKCJI DVD / BLU-RAY ZNADZIECIE POD TYM ADRESEM

a sam film …. możecie znaleźć klikając na tytuł w wyżej zamieszczonej analizie :)

Brak komentarzy: